Wednesday 20 June 2012

KAWAN DARI KECIK


Gambar Hiasan
                                                              
SATU PETANG DI PADANG BOLA
Syafiq : Along, adik ko tu brutal sgt la..
Along : Adik aku yg mane? Maklumla aku ade ramai adik.
Syafiq : Ramai la sangat 2 je kot..Ala adik ko yg nama sama ngn aku
Along : adoyai..yg mne deh..aku xingat la nama dorg..
Syafiq : betuah pny abg nama adik sndiri pun xingat..
Along : cane nak ingat ye..dr kecik dok panggil along angah alang je..nama aku pun kadang aku xingat.
Syafiq : susah tol dpt abg cam ko kn..adik ko angah tu la..syafiqah kn nama dy..?
Along : emm betul la tu kot..kot la..ha nape ngn angah tu..?
Syafiq : brutal tp hebat.
Along : ni mesti kes nak ngorat angah kan..?
Syafiq : a’ah..niat d hati memang cam tu..ko ok x lau aku jd adik ipar ko?
Along : aku xkisah sape adik ipar aku..mamat bangla pun aku terima..

Syafiq : ceh teruk tol ko pny taste
Along : tapi…xpayah la ko nak susahkan diri ngorat dy..xdapat punye..
Syafiq : nape plak? Aku tengok dy cikai2 je org ye..
Along : ooiitt ko kutuk adik aku..kuang ajaq pny kwn.
Syafik : ala sory la..aku main2 je jgn la mrh..ape maksud ko susah nak dapat adik ko tu?
Along : memang la ko tengok adik aku tu cikai2 je org ye tapi xbermakne  dy pilih suami dy pun cikai2  cam ko ni.
Syafiq : ok ape aku ni hensem..smart..duit ade..kete ade..rumah pun on the way.
Along : memang la ko ade semua ye tp dy xpandang tu..dy penah ckp kt aku yg dy akan pilih suami dy cam abi aku.
Syafiq : la..xkn la aku nak kene betukar jd abi ko plak??
Along : cube ko simpan sikit kebengapan ko tu..maksud ye..dy nak suami yg kuat agamanya cam abi la..hidup bersyariatkan Islam..bkn main bedal je nak kawin..
Syafiq : OoOo..aku paham2..aku nak try ngorat la adik ko tu.
Along : try la..aku nak tengok sejauh mane ko dpt bertahan dengan perangai dy yg garang giler nak mampus tu..aku pun seram nk dekat ngan dy..
Syafiq : ok wait n c..



DI PASARAYA
Syafiq     : Assalamualaikum ustazah Syafiqah..
:)
Syafiqah : Waalaikumussalam..eh ko syafiq..ko panggil aku ape..ustazah?? Nampak ni (sambil jari tangan ye digenggam seperti penumbuk).
Syafiq    : ambooii garang ye..ala ko ni aku gurau je, xkn la xleh..ko watpe kt sni?
Syafiqah : ko xnampak ke..aku tengah menoreh getah ni..ko nak bape kilo?
Syafiq    : ala ko ni..maksud aku ko beli ape kt sni? Eh ko cuti ke? Bape hari?
Syafiqah : ha tu baru betul soalan ye..aku beli barang dapur sikit.. a’ah aku cuti..ala hujung minggu ni aku balik la U..
Syafiq     : OoO..bile abis bljar..?
Syafiqah : xlame da..5 bulan je ag. Eh ko keje cam ne?? bile nak kawin??
Syafiq     : (sambil menelan air liur) emmm..keje ok je..makin maju..aku tunggu ko abis bljar la baru aku leh kawin
Syafiqah : Alhamdulillah..rezeki ko betulla..pas ni leh la besar kn bengkel moto ko jd bengkel kete lori ek…bagus la lau cam tu..xde la aku kene nyusahkan diri asyik nak balik je semate2 nak tengok ko kawin.
Syafiq     : emm yela..sape la aku kn (dalam hati: sebenarye aku nak kawin ngn ko)
Syafiqah : wei da la aku cow lu..Assalamualaikum
J
Syafiq     : yela…hati2 bawak moto..Waalaikumussalam.

DI MAJLIS PERKAHWINAN
Syafiq     : Assalamualaikum Syafiqah..eh bile ko sampai.? Aku xnampak pun ko semalam?
Syafiqah : Waalaikumussalam oOo Syafiq..aku baru je sampai..aku baru abis program kat Pahang malam td..pas subuh aku terus betolak balik..ai..nasib baik sempat sampai tengok pengantin sanding lau x..muncung sedepe mulut sepupu aku tu lau tahu aku xde mase dy kawin..
Syafiq     : OoO..sepupu ko lepas..ko bile lagi??
Syafiqah : Bile ape ye??
Syafiq     : Bile nak kawin la..bljar tinggi2 soalan cepuk mas pun xpaham.
Syafiqah : ala ko..bagi la soalan yg mencabar sikit..soalan fizik ke..biologi je..leh gak aku jawab..soalan ko tu susah sangat la..
Syafiq    : ko perli aku ke ape..aku tau la aku bljar setakat diploma je..
Syafiqah : ooiitt..nak touching2 plak..g la makan cacing..xde la ko ni ape la..cam xbiase plak ngan aku..sebenarye aku ni malu la lau cerite sal kawin2 ni..sebenarye aku da serahkan semua urusan kawin ni kt ummi n abi aku..kalau ummi ngan abi setuju nak amik lelaki tu jd suami aku..aku pun insyallah setuju.
Syafiq     : ko xde BOYFRIEND lagi ke?
Syafiqah : eieieieeiieieie ape barang BF2 ni..xbest..HARAM..aku xsuke la cintan cintun sebelum nikah..sebelum2 ni ade je org  dtg kt aku ckp suke aku, aku cabar dy g interview ummi ngan abi..tapi semua xlepas.hahaha..lawak tol..
Syafiq     : tersenyum dengan jawapan syafiqah
:)
Syafiqah : Oooiiitt senyum2 cam kambing Gigi kuning nape?
Syafiq     : ko ni mesti cerewet kn org ye..camne lelaki pilihan ko ha sebenar ye??
Syafiqah : aku ni simple je org ye..lelaki yg nak kawin ngan aku tu biar la..agamanya baik..yg boleh membimbing aku mencapai REDHA Illahi..cam abi aku..sweet je..
Syafiq    : (terus teringat cite along mase kat padang dulu)
Syafiqah : Ha lagi 1..biar la lelaki aku tu kerje ye tetap..xkisah la keje ape pun..gaji sikit pun xpe..asalkan HALAL..keje FLORA FAUNA pun aku terime jika agamanya terpelihara.
Syafiq      : cam tu plak..cam2 la ko ni..pelik tol..bljar tinggi2 ..tapi kawin pilih laki yg keje tu..
Syafiqah  : Indah hidup jika hidup bersyariatkan Islam.. jika lelaki tu keje biase2 je tapi dy solat, puase, bersedekah, bayar zakat,  tau bersyukur insyallah gaji yg dy dpt tu lebih berkat dari org yg gaji beasr tapi xingat Allah..sombong..aku xsuke..
Syafiq    : OoO aku paham. Lau aku ni lepas x jadi nak suami ko.?
Syafiqah : bla la ko..kite kan kenal dr kecik..xkn la ko ade ati gak kt org cam aku ni..ape la ko ni..along kate ko da nak kawin da..bile ?xcite pun kt aku..
:(
Syafiq     : hahaha..biar la rahsia..t da sampai waktu ye ko tau la sape org ye..(sambil berfikir : mase bile plak aku kate aku nak kawin..betuah pny along..siap ko)
Syafiqah : ok fine..k.la..see u next time..aku nak jumpa pengatin jap pastu nak gerak balik u..sok ade klas pagi la.. Assalamualaikum
:)
Syafiq : Waalaikumussalam
:) (menjawab salam sambil senyum melihat syafiqah beredar dr tempat mereka makan)

SEMINGGU SEBELUM FINAL EXAM DAPAT PANGGILAN DARI ABI
Abi      : Assalamualaikum anak abi yg cantik :)..sihat?
Angah : waalaikumussalam abi yg hensem
:)..angah sihat..abi sihat?(dengan suare yg manje)
Abi      : Alhamdulillah..Allah bagi nikmat kesihatan ag kat abi..angah sibuk x sekarang? Abi ade hal nak bincang ngan angah..
:)
Angah : xla..angah free je..baru je tutup buku..cakap la abi..hal ape tu..seram sejuk da angah ni..
Abi      : sebenarye malam tadi ade seorang hamba Allah lelaki datang merisik angah.
Angah : Abi dan ummi cam ne??
Abi      : Abi dgn ummi suka budak laki tu. Subhanallah..tengok muke dy seperti ade 1 cahaya bersinar2..abi xbg jawapan lg kt dy..memang angah da serah kan urusan jodoh ni pd abi dan ummi tp abi kena tanya pendapat angah juga sebab ni mase depan angah..abi mintak dy 3 hari tok angah beristhirarah dulu..pas 3 hari baru la dtg kembali dan bg jawapan kat dy. Angah xnak tau ke sape org ye?
Angah : Syukran ya Abi..xpela..biar la angah xtau yg penting abi tau da ckup la..insyallah angah akan solat isthikharah dalam tempoh mase yg di mintak..jika angah da yakin dgn jawapan angah..insyallah angah akan telefon abi beri jawapan ye. Angah mintak doa dan restu abi dan ummi.
Abi      : ahsanti ya binti
:)..baik la anakku abi letak telefon dulu ye. Abi tunggu jawapan angah. Doa dan restu kami sentiase mengiringimu syg..good luck for your final exam my dear.. Assalamualaikum.. :)
Syafiqah : Thanks my dad..Waalaikumussalam
:)

GENAP HARI KE 3
Angah : Assalamualaikum Abi angah yg gagah
:)
Abi      : Waalaikumussalam puteri abi yg comel
:)..camne da ade jawapan..?
Angah : Alhamdulillah da abi.
Abi      : baik la..ape pun jawapan angah..abi dan ummi terima dengan hati terbuka.
Angah : الرحيم الرحمن الله بسم (Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang) angah terima risikan hamba Allah itu.
Abi      : Alhamdulillah..syukur ya Allah..baik la..jika angah da setuju.. abi nak bincang beberape perkare..senang nanti  xpayah ganggu angah nak study.
Angah  : Emm..Tanya lah abi..
Abi      : angah nak betunang ble? Nikah bile? Hantaran berape?
Angah : Tunang dan nikah biar la dalam hari yg sama..senang..xnyusahkan mane2 pihak..kalau boleh waktu ye seminggu selepas angah abis exam..nak rehatkan otak jap..xnak serabot2 kan kepale waktu majlis..barang dan duit hantaran tu xperlu la abi..angah xsanggup nak menyusahkan si dia..cukup la sekadar sebuah KITABULLAH yg si dia khatam kn dan mas kawin..kenduri pun jgn besar2 ye abi..cukup la sekadar utk org kg..angah takot membazir nanti..
Abi      : Baik la jika itu yg angah pinta..insyallah abi akan cube wat yg terbaik tok anak abi yg cantik ni..
:) angah jangan risau la sal ni..angah focus kt exam je ye..
Angah : mekaceh abi sebab tolong angah..angah sayang abi kerana ALLAH..Assalamualikum abi.
:)
Abi      : sama2 puteri ku..Sampai ke syurga abi sayang anak2 abi kerana ALLAH..Waalaikumussalam
:)

PULANG KE RUMAH SELEPAS HABIS EXAM
Angah : (dalam hati : penat la..nak tido jap la) Apabila sampai dibiliknya..hampir2 dy hendak pengsan melihat keadaan bilik ye yg berubah setelah sebulan dy tidak jejak ke rumahnya akibat menghadapi peperiksaan.
Angah : sambil menjerit…ABIIIII,,UMMMMMIIII,,ALOOONNGGG,,ALANNNGGG…
Abi, ummi, along & alang : (masing2 berlari dari luar rumah ke bilik angah setelah mendengar angah menjerit..apabila sampai ke bilik angah mereka melihat angah menagis teresak2..)
Abi      : (sambil memeluk angah) Angah kenapa ni syg…kenape puteri abi nangis ni..ada masalah ke??
Angah : (masih dalam nada menangis dy menjawab) abi..nape bilik angah jadi cam ni..nape berubah semua ye..nape abi tukar almari & katil angah..kenapa abi tukar..???
Abi, ummi, along & alang : tergelak mendengar jawapan angah..
Abi      : puteri abi yg gorgeous ..dengar syg..bukan abi, ummi, along & alang yg beli & tukar semua ni..kami hanya tolong angkat dan atur saja..sebenar ye bakal suami mu yg beri..katanya ini sebagai hadiah atas angah terima risikan nya tempoh hari.
Along : untung la angah kawin xpayah kuar duit langsung
Alang : angah, baju untuk nikah pun dy da sedia kan..ade di dalam almari tu..nanti angah cube ye..cantiiikk sangat angah..sek bek alang lelaki..lau x, memang alang yg try lu la..
Ummi : lagi 1 perkara..pasal kenduri nanti bakal suami angah juga yg uruskan..dy yg tempah khemah, kad jemputan dan macam2 la..dy kate dy xnak nyusahkan abi & ummi…jadi dy siapkan semua..
Angah: SUBHANALLAH..Ya Allah, malu ye angah, abi..angah xharap semua ni..angah malu abi,ummi..
Abi      : syg terima la atas rezeki yg Allah berikan ini, bersyukur la..mgkin dia betul2 ikhlas memperisterikan angah..sehingga sanggup buat segala2 ye seorang diri tanpa menyusahkan mane2 pihak.
Angah : terima kasih abi, ummi, along dan alang..
Abi, ummi, along dan alang : sama2 (sambil masing2 keluar meninggalkan bilik angah)

PADA HARI PERTUNANGAN & PERNIKAHAN
Majlis menyarung cincin pertunangan telah dilakukan sendiri oleh ibu dari pihak lelaki.
Syafiqah : senyum je
:) (dalam hati : Ya Allah, tu kan mak syafiq yg sarung cincin td..xkn la syafiq yg bakal suami aku..xpercaye2.)

Setelah setengah jam majlis pertunangan berlangsung. Tibalah majlis akad nikah yang akan berlangsung di tempat yg sama iaitu di rumah syafiqah. Abi sebagai wali angah telah menikahkan sendiri anak perempuan ye.

Abi : MUHAMMAD SYAFIQ  BIN MUHAMMAD SUHAIMI
Syafiqah : (terkejut mendengar nama itu tetapi dy tunduk kerana malu)
Syafiq : ye saya.
Abi : AKU NIKAHK DIKAU DENGAN
NURUL SYAFIQAH BINTI HASSAN MAS KAWIN 60 RINGGIT TUNAI.
Syafiq : (dengan sekali lafaz) AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL SYAFIQAH BINTI HASSAN DENGAN MAS KAWIN RM60.00 TUNAI
Abi : sah..sah..sah (saksi)
Syafiq : menunaikan solat sunat yg bermakmum kn syafiqah di blakang

SAAT MEMBATALKAN AIR WUDU’
Syafiqah : (Tangan ye menggigil dan berpeluh saat hendak menyalam tangan suci suami ye kerana dy tidak pernah memegang atau menyentuh tangan mane2 lelaki selain abi, along dan alang ye) tanpa dy sedari dia telah menitiskan air mate saat menyalam dan cium tgn suci suami ye.
Syafiq : (mencium dahi isteri ye yg suci dan tanpa menghirau kan org sekeliling..syafiq telah memeluk isteri ye kerana terlalu sebak melihat isterinya menitiskan air mate).

SELEPAS SOLAT SUNAT PENGANTIN BARU
Syafiqah : emmmm..nak panggil ape..selalu aku ko je..??(sambil muka ye di tundukkan kerana malu di renung oleh suami ye)
Syafiq     : tergelak sikit apabila mendengar soalan isteri ye..ABANG..SAYANG..boleh?? (sambil menarik tangan syafiqah ke dada ye dan tangan ye ke dada syafiqah)
Syafiqah : boleh..ABANG SAYANG
:)..abang, sayang nak Tanya sikit boleh?
Syafiq     : boleh sayang..ape dy? (sambil tangan ye mengusap pipi gebu isteri ye..
Syafiqah  :kenape abg pilih syg jd isteri abg..sedangkan abg tahu sy ni brutal, rock, garang….(sambil jari telunjuk syafiq hinggap mulut syafiqah)
Syafiq    : syuuuuuhhhhhh, syg..maafkan abg sekiranya abg membuat syg terkejut kerana telah menikahi syg. Demi ALLAH abg ikhlas saat lafaz akad nikah td. Abg telah jatuh hati pada agama syg sebab tu abg minang syg tok jadi isteri abg. abg xkisah dengan semua tu..abg terima kelemahan dan kelebihan syg. abg tau syg buat semua tu utk jaga maruah dan agama syg kn. abg lg suke syg garang2 xde sape yg berani dekat ngan syg kecuali abg. So xyah la abg nak jeles2 nanti..sbb abg pecaye syg boleh jaga diri..abg harap syg terima kelemahan dan kelebihan abg juga.
Syafiqah :  kalau abg boleh terima syg..nape x syg..syg terima semua kelemahan dan kelebihan abg..terima kasih abg kerana sudi menikahi syg.
Syafiq : sama2 ... terima kasih juga syg kerna sudi jd isteri abg..abg cinta kan syg kerana Allah..
:)
Syafiqah : syg pun cinta kan abg kerana Allah..
:)

Di BIRAI KATIL
Syafiqah : abg..(sambil menuju ke almari mengambil sesuatu) syg ade hadiah tok abg..adiah ni murah je..syg buat sendiri sebab xde duit nak beli mahal2 maklum la xkeje lg.. (sambil menghulurkan bungkusan kepada suami nya) syg harap abg sudi terima..
:)
Syafiq     : (tersenyum sambil tangan membuka adiah yg diberi isteri ye )subhanallah..cantik ye..syg jahit sendiri baju melayu ni?..terima kasih syg.. (sambil mengucup dahi isteri ye)
Syafiqah : syg amik klas jahitan tu yg reti wat baju tok abg..sbnrye syg wat baju tu nak abg pakai waktu nikah td..tp..d sebabkan abg da sediakan baju jadi syg simpan jela baju ni..xsanggup nak kecewa kan abg..
Syafiq     : subhanallah..maafkan abg syg..abg xtahu..nape syg xbg tau awal2 yg syg nak wat kan baju nikah..maafkan abg ye syg..tapi abg janji..setiap hari jumaat abg akan pakai baju yg syg adiahkan ni tok solat jumaat..ye syg.. (sambil memeluk isteri ye)
Syafiqah : terime kasih abg kerana sudi memakai baju buatan syg.. (sambil mencium pipi suaminya)
Syafiq     : sama2 syg..eh syg..hampir terlupe abg bile tengok muka syg..abg pun ade hadiah tok syg..tapi syg kene pejam mate dulu..
Syafiqah : waa best ye..ok2..cepat la ape..
Syafiq     : ok sekarang buka mate..
Syafiqah : Ya Allah abg ape ni..?
Syafiq     : Abg bingung bila abi ckp syg xnak duit hantaran tp abg tekad nak bg adiah kat syg..ni RM15 ribu utk syg dan tiket g umrah..kite honeymoon kat mekah ye syg..
:)
Syafiqah : (sebak dan mengangguk2 kan kepale tanda setuju dgn kate2 suami ye)
:)
Syafiq     : I LOVE U SO MUCH HONEY BECAUSE OF ALLAH..
:)
Syafiqah : I LOVE YOU MY HUBBY BECAUSE OF ALLAH TOO
:)


:) JaNgAn MeNyAnGkA PeReMpUaN YaNg sIMpLe tIaDa nIlAiNyA, nIlAiLaH DiA DeNgAn mAtA hAtI BuKaN MaTa kAsAr :)

No comments:

Post a Comment