Thursday, 21 February 2013

SeTiApNyA AdA PEnGaJaRaN


Masa kecik2,aku nakal sgt.ckp je ape aku tak pernah kena.Rotan?batang paip pvc?sepak?penampar?terajang?SEMUA aku dah pernah rasa,Hanger jgn ckp lah,beratus hanger patah abah aku buat pukul aku.Sebab tu aku benci abah aku.aku rasa dia mmg tak syg aku.Bila tgk dia ckp baik2,lembut2 dgn sepupu2 aku,aku rasa dia mmg betul2 benci aku.Aku ingat sgt,aku selalu buatkan dia air sebelum dia tidur.Aku bwk kat bilik mak dgn abah aku.Niat kat hati ni nak ambil hati dia,nak rapat dgn dia.Tapi.....hati aku selalu hancur bila keesokan pagi,bila aku nak pergi sekolah,aku tgk air tu tak berusik langsung.kat situlah tempatnya,mcm tu jugaklah banyaknya.Dulu,aku nak berbual dgn abah mmg mustahillah...

kalau nak dgr dia ckp dgn aku,tunggu masa dia marah aku.Dgn erti kata lain,mmg tak laaaa dia nak ckp dgn aku.Aku tny dia ape2,dia takkan jawab.Masa tu aku rasa ayah aku ego sgt.Dulu,dalam kelas,aku selalu dpt no 1-3.bila aku dpt no 2 pun,dia tak ucap tahniah.dia kata ''kenapa tak no 1??''.Masa form 3,PMR aku agak baik.Aku dpt 7A,1B.Dia tak ckp tahniah jugak.Masih terngiang ngiang kat telinga aku dia ckp ''Kenapa 7 tak 8???''Masa tu aku hampa sgt.Menngis aku malam2 kat dlm bilik.EGO!!!!!Mmg itu je ade dlm hati aku.Aku dpt masuk MRSM.Masa aku nak pergi tu,itulah kali pertama lepas hampir 8 tahun abah peluk aku.Hati aku terusik.Hangat bdn abah buat aku selesa dan mcm ada pisau belah2 hati aku.Sejak dari tu,bila aku call abah,aku selalu ckp aku sayang kat dia.bayangkan betapa malunya aku mase tu.dan..sekali lagi hati aku terharu.Abah balas!Dia ckp dia rindu aku!Dalam tak sedar airmata aku jatuh lagi...tapi.....bila aku balik rumah,dia mcm biasa,krg bercakap dgn aku.Ada ape2 sume mak aku ckp kat aku.

Sekarang....bila makin dewasa,aku makin memahami hati seorang ayah.Aku baru sedar yang dulu aku dipukul bkn sbb dia tak syg aku..tp abah peluk aku sbb aku buat slh.abah kecewa sbb tu abah pukul aku,dia nak ubah aku jd lbh baik.Dulu,dia tak minum air tu bkn dia taknak,tapi abah tak boleh minum air manis sbb abah ada diabetes.Nak tahu tak,semalam,aku masak mee goreng sendiri.aku bg abah sikit.buat pengetahuan korg,abah aku mmg cerewet dlm mkn.biasalah,dah berumur separuh abad.tapi,tadi,dia pggl aku dan dia ckp,''Along,masakkan mee grg mcm semalam''.aku terharu gila.aku selalu gak msk sendiri.tapi kali ni aku masak mcm tgh compete dlm Masterchef.semuanya aku pastikan sempurna.Abah makan.Habis,licin!Ya Allah,hati aku meruntun.Dan sekarang baru aku sedar,knp dia tak ckp tahniah bile aku dpt kptsn baik.Abah taknak aku berdabik dada dgn keputusan aku.dia nak aku terus mencuba yang terbaik dlm semua perkara.bukan dia ego!

Sekarang,aku boleh gurau2 dgn abah,pergi main badminton same2,main bowling...bayangkanlah.Aku tak mampu bayangkan hidup aku tanpa abah,Aku syg abah aku.Abah,along sayang abah:')

p/s:Hargai mereka selagi mereka ada di dunia.kerana mereka adalah satu2nya ayah yang kita ada.Andai mereka telah dijemput Illahi,kirimkanlah Al Fatihah kepada mereka:')

No comments:

Post a Comment